ada
Learning
Din: constangeles
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 69
|
|
Vampirii si Vampirismul Din antichitate si pana la romanul lui Bram Stoker.
Inca din antichitate, eruditii considera ca fiecare om primeste o adevarata durata de viata, la nastere care este in medie de de saptezeci, optzeci de ani. Orice intrerupere a vietii inainte de acest termen poate avea implicatii nebanuite asupra individului, dar si asupra celorlalte fiinte vii. Trebuie sa-ti traiesti viata pana la capat si sa respecti timpul pe care soarta si zeii l-au daruit, pentru ca altfel, lumea de dincolo ne refuza si nu exista ,, trecerea �� in lumea de dincolo. Indiferent de religii si de etimologia lumii de dincolo, exista un ritual de trecere alcatuit din trei etape obligatorii.
Ridicarea trupului si plecarea la cimitir, veghea sau priveghiul si ritualurile de reunire sau de pomenire reprezinta etapele prin care se realizeaza trecerea in lumea de dincolo.
Orice nerespectare a uneia din aceste etape transforma decesul fiintei in moarte rea si fac din defunct un pericol pentru ceilalti
Exista deci un principiu primar si anume : orice persoana care nu a trait pana la termenul prescris nu trece in lumea de dincolo, ci ramane blocata intre aici si acolo. Aceasta conceptie face din sinucigasi, cei ai caror viata a fost scurtata de fir, streang, apa, foc, pe scurt din cei morti prematur posibili strigoi sau vampiri. La acestia se adauga indivizi care au deranjat in timpul vietii comunitatea � vrajitorii, mediumurile, cei cu caracter urat sau cei nascuti cu semne particulare, cei care practicau unele meserii, marginalii societatii si toti cei care nu au avut parte de ritualul inhumarii respectat in toate etapele sale. Acestia au avut parte de o moarte rea. De cealalta parte se situeaza cei care au dus o viata in conformitate cu codurile morale ale societatii din care faceau parte. Trebuie sa facem distinctia dintre moarte rea, cea evocata mai sus si moartea buna, cea pe care o numim ,, o binefacere a zeilor ��, si cea pe care o cerem in Litania sfintiilor : ,, Libera nos a subitanea et improvisa morte � Fereste-ne pe noi de moartea brusca si neasteptata ��
Moartea buna este cea care incununeaza o viata plina de pietate si de credinta, este o implinire si un apogeu. Aceasta moarte o pregatim pe parcursul intregii noastre existente pentru ca de ea depinde destinul nostru postum. Cel care s-a pocait, s-a spovedit, si-a pus lucrurile in ordine si a avut partede ritualuri funerare complete are parte de o moarte buna. O alta conditie fundamentala este ca defunctul sa fie ingropat intr-un loc alaturi de confratii sai, de rudele moarte, deci sa fie ingropat in cimitir. Nimic nu este mai infiorator de cat sa fi ingropat intr-un loc strain, in camp, sau la marginea cimitirelor pentru ca acest lucru, potrivit credintelor medievale, expun cadavrul la profanarea sa de catre vrajitori, precum si transfornarea acestuia in vampir. Moartea buna este cea insotita de riturile consacrate, de toaleta funerara si priveghere, de bocete, de gesturi � acoperirea oglinzilor, de oprire a pendulelor, de anuntare a decesului printre animalele domestice, de scoaterea unei tigle din acoperis, pentru ca sufletul sa-si ia zborul etc. � de rugaciuni si masa acordata saracilor intru pomenirea celui decedat. Orice nerespectare a acestor cutume va face ca mortul sa se intoarca la nesfarsit printre cei vii spre a cere ce i se cuvine.
Sufletul ramane in jurul trupului, conform traditiilor, un anumit numar de zile, pshihostazia, cantarirea sufletului avand loc de obicei in cea de a patruzecea zi. Exista marturii care spun ca sufletul defunctului bantuie prin casa in care a locuit putand chiar sa mute difrite lucruri si obiecte. Marturii din Evul Mediu dar si din zilele noastre vorbesc de diverse manifestari post-mortem, de morti care se ridica, vor sa paraseasca cosciugul, se intorc, iau un obiect familiar, toate acestea fiind dovezi ca sufletul nu se departeaza de trup.
Daca un animal sare pe deasupra trupului, daca o pasare zboara peste el, daca ploaia cade pe el, daca oamenii care poarta sicriul se intorc (Bulgaria) mortul risca sa se intoarca si sa se prefaca in vampir. In Serbia exista superstitia ca daca cineva este ingropat acolo unde a cazut o stea cazatoare atunci acesta o sa-i atraga pe cei vii.
Potrivit vechilor traditii exista morti puri si morti impuri, din aceasta categorie formandu-se vampirii sau strigoii. In Rusia exista aceasta distinctie intre cei decedati la batranete, de moarte buna � mortii puri (cistii), care trec direct in lumea de dincolo si mortii impuri (necistii) care incalca in mod constant granita intre lumea cealalta si lumea aceasta. Cei omorati, sau cei care se omorau in diverse moduri erau considerati impuri si ca atare nu erau ingropati ci doar lasati pe campuri, acoperiti cu vreascuri pentru a nu fi mancati de animalele salbatice. La slavi copiii morti cazuti din leagan erau considerati necistii si ingropati fara slujba religioasa,iar cei morti celibatari in Bulgaria sunt si ei considerati morti impuri. Cei excomunicati si vrajitorii sunt si ei considerati impuri si prin extensie vampiri. Acestia dupa moarte sunt deshumati si decapitati, dupa ce in prealabil li se infige in inima un tarus. Aceste practici au continuat in Europa Civilizata pana aproape de zilele noastre chiar daca Maria Tereza a interzis aceste practici printr-un edict in anul 1755 si profanarea de morminte face obiectul Codului Penal. Daca mortul este impur atunci pamantul nu il va primi si acesta va rataci printre vii razbunandu-se.
Cei marginalizati si cei impuri se intorc printre cei vii, unde mananca si beau impreuna cu ei sau chiar intretin relatii sexuale, relateaza in anul 1736 Tharsander relatand o scena la care fusese martor in Silezia, satul Hozeploz. La slavii din Rutenia Neagra exista traditia unui vampir indragostit care ataca fetele frumoase pentru a intretine raporturi sexuale cu ele si le suge sangele. Si in Siberia un Sarpe Zburator sau un vampir ataca sotiile vaduve si au copii cu ele, care insa nu traiesc mult, si au cartilagii in loc de oase. In Polonia, o aratae numita Latawiec seduce femeile cu privirea sa patrunzatoare ; foarte repede, ele se imbolnavesc si mor. In Romania credinta in Zburator care seduce tinere fete are multe similitudini cu miturile vampirului. Tot Evul mediu este cutremurat de aceste relatari infricosatoare despre morti impuri care se transforma in vampiri si cutreiera pamantul in cautare de sange. Mortii vin din lumea de dincolo animati de sentimente de dragoste si iubire fata de muritoare. Astfel o tanara fata din Franta anilor 1520 a avut inspiratia sa lege o ata de piciorul iubitului sau si astfel sa observe ca acesta se retragea intr-o cripta unde devora membrele unui defunct, o alta a scapat dupa ce tatal ei a infipt furca intr-un strigoi. Strigoiul este mortul viu care se intoarce din lumea de dincolo. Mortul se transforma in strigoi cu ajutorul unui animal malefic, o pisica cum a fost cazul cetateanului Johannes Cuntze, locuitor al localitatii Bennich. Acesta dupa relatarile fiului sau , murise si se afla asezat pe catafalc atunci cand o pisica a intrat in incapere transformandu-l in strigoi ucigas. Potrivit unor traditii romanesti, pisica nu-si iubeste stapanii , le oreste moartea pentru a ramane sigura stapana peste casa, iar cand moare un membru al familiei pisica este alungata pentru a nu-i manca nasul cadavrului sau pentru a nu trece peste sicriu si a-l transforma pe mort in sicriu.
Scurgerea de sange proaspat si miscarea ochilor sunt cateva semne ca mortul s-a transformat in strigoi. Ingroparea in biserica nu impiedica intotdeauna transformarea in strigoi mai ales daca acesta fusese vrajitor.
In Romania, originea strigoilor este explicata astfel : sunt mortii peste ori sub al caror cadavru a trecut un animal, ori persoane care s-au nascut cu par si care isi inghit cordonul ombilical ; in acest ultim caz, moasa trebuie sa-l indeparteze imediat sa-l ingroape sau chiar sa-l arda si sa dea cenusa noului nascut, ori sa se urce pe acoperisul cazei si sa dea de stire ca s-a nascut un nou strigoi. Susceptibili de a se transforma in strigoi sunt cei care au inceput sa suga de la mama lor dupa ce au fost intarcati, cei care plangeau in pantecele mamei lor, copii din flori ucisi de mama lor inainte de a-i boteza, copiii nascuti din incest, vlastare de vrajitoare si de asasini.
Aceasi soarta o au si copii schimbati , al saptelea nascut, cei care inca din timpul vietii au facut un pact cu diavolul. Mai exista vampirii potentiali : oamenii roscati, fratii veniti pe lume in aceasi luna, cei inhumati la apusul soarelui.
Conform unor traditii inhumarea inaintea de amiaza este propice pentru ajungerea in lumea de dincolo deoarece se deschide calea crepusculului.
Cei inmormantati dupa apusul soarelui se vor transforma in strigoi foarte violenti. Acesti defuncti isi ucid parintii, patrund in casa prin cos, desfigureaza, sugruma, mananca inimile animalelor si sug sangele vietuitoarelor. Au puterea de a se prefac in caini si pisici precum si in alte animale.
Strigoii sunt peste tot, bantuie si omoara, iar impotriva lor nu exista alt remediu decat decapitarea si mutarea capului la picioare, dupa ce anterior un tarus li se infige in inima sau buric.
_______________________________________ Dak intr'o zi femeia pe care o iubeshti itzi e infidela sitzi trece prin cap sa te arunci de pe balcon, adu'tzi aminte k ai coarne boule, nu aripi!
|
|